Ben je in de buurt van de stad Šibenik, dan mag je zeker het wandelpad van Sveti Ante, langs het gelijknamige kanaal van Šibenik niet missen. Dit pad is leuk voor iedereen: jong, oud, gezinnen met pubers, maar ook voor gezinnen met kleinere kinderen en zelfs met een kinderwagen kom je een heel eind. Het is leuk voor getrainde wandelaars, maar ook als je een gemiddelde wandelaar bent. Er is van alles te beleven op een lengte van 4,4 km en je kunt het zo lang en inspannend maken als je wilt.

Wat te zien

Het wandelpad heeft van alles te bieden. Natuur, prachtige views over het water en de stad Šibenik, een oud Venetiaans fort dat alleen te bereiken is over houten vlonders, een kapel in de rotsen en een tunnel van een paar honderd meter lang waar oorlogsschepen zich in kunnen verbergen. Langs het pad vind je kiezelstranden, een outdoor gymplaats, mooie plekjes om te recreëren, een kinderspeelplaats en als je een echte ‘diehard’ bent kunt je een stukje vrij soloklimmen op de steile kliffen waar routes uitgezet zijn.

Echt voor ieder wat wils. Het eerste stuk van het pad is nagenoeg vlak, op tweederde is het stijgen geblazen. Dat wordt beloond met twee prachtige uitzichtpunten van waaraf je een adembenemend uitzicht hebt op het pad dat je zojuist gelopen hebt, het achterland, de Soline meren, de Šibenik archipel, het st. Nikolas fort en natuurlijk de stad Šibenik.

Wandelen Šibenik

Het startpunt van het wandelpad ligt in Skar Cove, dat alleen per auto bereikbaar is. Vanaf de parkeerplaats kun je links naar het fort wandelen. Ga je rechtsaf, dan loop je langs het water oostwaards. Het is ongeveer 2 km tot de kapel en de tunnel en nog eens een halve kilometer tot het eerste uitzichtpunt. Het pad zelf is prachtig aangelegd. Om de zoveel meter zijn er wandelbankjes. Er zijn plannen om het hele gebied rond het pad verder te ontwikkelen. Zo moet het fort opgeknapt worden en zijn er ook ideeën om de grotkerk te restaureren. Maar zo ver is het nog niet.

route kaart wandelpad van Sveti Ante - Sibenik - Kroatië

Onze belevenissen

Wij bezochten het wandelpad op een namiddag in oktober. Er stonden slechts een paar auto’s op de parkeerplaats en toeristen kwamen we niet tegen. Slechts wat locals in sportieve kleding., zowel wandelend, als rennend of op de mountainbike. Het pad is namelijk niet alleen een wandelpad, maar tegelijkertijd ook een trim- en fietspad. Dat gaat allemaal prima samen. Tenminste, als het zo rustig is.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - zicht op fort sv Nikole

Het Sint Nikolas fort (Sv. Nikole)

Vanaf de parkeerplaats zien we het fort liggen. Imposant. Daar willen we natuurlijk naar toe. Vanaf het kleine haventje wandelen we over de houten brug naar een eilandje. Voordat we richting fort gaan zien we waarschuwingsborden. Het betreden van het fort is op eigen risico. Dat weerhoudt ons natuurlijk niet. Vanaf het eilandje stappen we van steen naar steen over het water tot we bij het fort aangekomen zijn. Tot onze verbazing zien we een stellage die leidt naar kleine opening hoog in het fort. Het is afgezet met linten. Het was op eigen risico toch? Hup, we gaan naar boven en we zijn zwaar onder de indruk van wat we daar zien. We kunnen over het dak lopen waar de ijzeren toegangsdeuren tot het binnenste van het fort gewoon open staan.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - wandelen over de houten brug
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - over de keien naar het fort
Het Sint Nikolas fort (Sv. Nikole)
uitkijken over het kanaal van Sveti Ante
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - ijzeren deuren van fort sv Nikole
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - binnen in fort sv Nikole

Later horen we dat het fort normaal gesproken niet toegankelijk is. We hebben echt mazzel gehad.

Wandelen over het wandelpad van Sveti Ante

Uiteindelijk verlaten we het fort en wandelen we over het kustpad. Het is een vrij vlakke wandeling langs het water, veelal onder bomen. Ik kan me voorstellen dat het hier in de zomer aangenaam in de schaduw is. We wandelen langs loodsen en een monumentaal, maar zeer vervallen pand. We verwonderen ons over een voorziening waar rolstoelers kunnen baden, maar wat vol gespoeld is met keien. Hopelijk is dat in de zomer anders.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante

Zeetunnel

Uiteindelijk komen we bij een afslag naar beneden aan. Zou hier de kapel zijn? We zien een grotingang en vinden de tunnel waar militaire vaartuigen zich konden verstoppen.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - grot bij zeetunnel
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - zeetunnel

Kapel van Sint Anthony

Maar waar is nu die grotkapel? Ineens zien we een ruig pad omhoog lopen. We proberen het. Gevonden! Het is er een puinhoop. Ooit heeft de heilige Sint Ante in deze grot gewoond. Naar hem is het kanaal en nu ook het wandelpad vernoemd. Na Sint Ante is de grot nog lang door kluizenaars bewoond. Nu is het leeg en naargeestig. Ik schrijf wat in het gastenboek (serieus, dat ligt er). Naast de grot zie ik de klimwand die veel door beginnende klimmers wordt gebruikt.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante -Kapel van Sint Anthony
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante -Uitzicht vanaf Kapel van Sint Anthony

Uitzichtpunten

Het begint al wat te schemeren als we uit de kapel komen. Toch willen we nog minimaal het eerste uitzichtpunt bezoeken. Met gezwinde spoed lopen we naar boven. Super! Uitzicht over het kanaal en de stad Šibenik, waar de ondergaande zon de witte huizen mooi licht geeft.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - wandelpad - zicht op Sibenik
Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - zicht op Sibenik

En weer terug

We moeten terug. Met de zon die onder gaat hebben we spectaculaire beelden.

Kroatië | Doen in Šibenik: wandelen langs het kanaal van Sveti Ante - zonsondergang
flavicon wandelvrouw

Goed om te weten:

• Het beginpunt van het wandelpad ligt ten westen van Šibenik, aan de andere kant van het kanaal. Om er te komen neem je de snelweg richting Split. Neem de afslag richting Zablaće en Solaris. Blijf de borden Zablaće volgen. Op een gegeven moment wordt het wandelpad aangegeven op borden (Šetnica Sv. Ante)

• GPS coördinaten van het beginpunt van de wandeling: 43.719673, 15.860577 (43°43’10.8″N 15°51’38.1″E).

• Aan het begin van de route staat bij de parkeerplaats een horecatentje. Toen wij er waren was die gesloten. Verder op de route is niets verkrijgbaar en zijn geen voorzieningen.

• Ondergrond: het pad bestaat uit fijn grind, glad beton en kasseien.

• Wij bezochten het wandelpad van Sveti Ante toen wij logeerden in B&B Kuca Bajlo in Zadar. Zij hebben foldermateriaal over het wandelpad. Šibenik ligt op 85 km van Zadar.

• Wij combineerden het wandelpad met een bezoek aan de Krka watervallen, die er niet ver vanaf liggen.