Ik heb mijn besluit genomen. Ik ga niet lopen sippen dat we als bloggers genaaid worden door AI en de Big Tech bedrijven, maar ik neem het heft in eigen hand en ga het helemaal anders doen. Ik ga mijn energie steken in een dagelijkse wandelgroet per mail om zo rechtstreeks contact te onderhouden met mijn lezers. Fuck the algoritm and the Big Tech bedrijven. En eerlijk gezegd, hoe meer het idee rijpt in mijn hoofd, hoe meer zin ik er in krijg. Maar voor je denkt: waar gaat dit allemaal over? neem ik je mee in wat er aan de hand is.
Kunstmatige Intelligentie
Hier gaat het over: Het gaat namelijk niet zo lekker in blogland. Kunstmatige Intelligentie (AI) is de grote uitdaging van dit moment. Daar waar volop in het nieuws is dat AI de muziek en stemmen van muzikanten steelt om nieuwe liedjes mee te maken, zo gebeurt dat ook op die manier met de teksten en informatie van bloggers. Je hoort en leest er niets over, maar het gebeurt hier en nu en de consequenties zijn groot. Bijvoorbeeld: Alle mooie persoonlijke verhalen die bloggers maken en alle informatie die zij verzamelen, bijvoorbeeld tijdens hun reizen, wordt gebruikt door Google om daar antwoorden mee te formuleren op vragen die gebruikers Google stellen. Dus er wordt niet meer standaard doorverwezen naar onze websites, maar Google geeft zelf steeds meer antwoord. Lees: Google pikt onze antwoorden.
Je zult het zelf al gezien hebben als je iets intikt in Google: je krijgt van die tekstblokjes met je antwoord. Google verandert van een zoekmachine steeds meer in een antwoordmachine.
Verdreven worden van hoge posities
Google transformeert. Om dat voor elkaar te krijgen heeft het regelmatig updates. Voor ons bloggers is het belangrijkrijk om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Dat is plek waar mensen doorklikken naar jouw blog. Voor ons is het essentieel om veel bezoekers te krijgen op onze blogs. Dat geeft reclame-inkomsten, affiliate-inkomsten en opdrachtgevers zoeken naar populaire bloggers en meten dat natuurlijk onder andere aan het aantal websitebezoekers.
Met elke update die Google uitvoert is het weer spannend wat het doet met de posities van onze blogs. Ik ben bijvoorbeeld met de update van oktober 2023 bijna de helft van mijn bezoekers op Wandelvrouw.nl kwijt geraakt. Dat was een flinke tegenslag.
AI steelt onze content
Google noemt deze updates ‘helpfull content updates’. Dat suggereert dat ze proberen de meest hulpvaardige en nuttige artikelen bovenaan te zetten. In de praktijk zien we dat we voorbij gestreefd worden door artikelen van grote bedrijven geschreven door AI. Dus geen doorleefde reportages, waarheidsgetrouwe reviews, inspirerende verslagen van een echt mens of gecheckte of zelfbeleefde feiten, maar zielloze opsommingslijstjes geschreven door AI.
Want dat is wat de grote bedrijven doen: Zij maken gebruik van AI om blogs te schrijven voor hun websites. De informatie die AI (bijvoorbeeld ChatGPT) gebruikt wordt, soms letterlijk, van de websites van bloggers gehaald. Omdat Google tegenwoordig de voorkeur geeft aan grote bedrijven (want die betalen) komen die bovenaan in de zoekresultaten te staan. Dat scheelt mij vele bezoekers op mijn website en dus inkomsten. En wat voor mijn website geldt, geldt ook voor vele andere mooie blogwebsites.
Copyright
Het is ongelofelijk dat er zomaar voorbij gegaan wordt aan onze copyrights. Google haalt vrijelijk tekst blokjes uit onze blogs en AI gebruikt onze content om er nieuwe van samen te stellen. En ze komen er mee weg. De Big Tech bedrijven verdienden miljarden terwijl ze gratis gebruik maken van onze informatie en onze teksten. Van enige compensatie is geen sprake.
Het is serieus waar dat ik al van verschillende bloggers heb gehoord dat zij op zoek zijn naar werk om extra inkomsten te vergaren. Zij kunnen niet meer rondkomen. Het gevaar is dat al die mooie websites gaan verdwijnen en alleen de grote jongens overblijven.
Social media
Het wordt voor mij ook steeds moeilijker om te laten zien welke nieuwe blogs ik heb geschreven. Instagram en Facebook willen graag dat je betaalt om je berichtjes te laten zien. Ik behaalde altijd goede resultaten op Facebook, totdat een opdrachtgever mij vroeg om een post te promoten. Dus ik maakte er een gesponsorde advertentie van en betaalde Facebook om die te laten zien. Toen Facebook doorhad dat ik ook kon betalen, pasten ze het algoritme voor mijn blogposts aan. Ik kreeg bijna geen bereik meer. Op deze manier proberen ze mij te dwingen om te betalen. Zo werkt het dus!
Betalen doe ik niet. Ik accepteer dat mijn bereik minder is en probeer gewoon goeie posts te maken die toch opgepikt worden. Maar zodra ik de hashtag #spon of #samenwerking plaats (verplicht als het om een betaalde samenwerking gaat) doet een post helemaal niets meer.
Het is dat ik het zo leuk vind om berichtjes te plaatsen op social media, anders zou ik er qua tijdsinvestering snel mee stoppen.
Don’t let the algorithm grind you down
Over een andere boeg
Maar ik heb iets nieuws bedacht. Ik heb een plan. Ik ga het over een andere boeg gooien. Om het heft in eigen handen te nemen heb ik besloten om rechtstreeks met mijn lezers te communiceren en zo de Big Tech bedrijven te omzeilen. Ik ga mijn volgers met mailtjes op de hoogte houden van allerlei nieuwtjes en wetenswaardigheden. Geen grote lappen tekst, geen uitgebreide mails maar met vrolijke korte berichtjes, lekker veel tips, winacties en wandelinspiratie. Dus als je van wandelen houdt en het leuk vindt om mij te volgen moet je je zeker abonneren op mijn nieuwsbrief nieuwe stijl.
Ik heb er zin in om hiermee aan de slag te gaan. Het wordt uitproberen en testen wat werkt en wat niet. Laat me daarom absoluut weten wat je er van vindt. Je kunt altijd reageren op elke mail door gewoon op beantwoorden te klikken.
Ik kan het ook begrijpen als mensen het te veel vinden om elke dag een mailtje in hun mailbox te vinden. Zie het als een scheurkalender: elke dag een groet met een leuke tip. Maar soms heb je weinig tijd en scheur je een heel aantal blaadjes tegelijk af (wegklikken van de mails).
Vind je het echt te veel, dan kan je je op ieder moment uitschrijven onderaan elke mail. Jammer, maar even goede vrienden.
Ben je al ingeschreven voor de nieuwsbrief dan hoef je je niet nogmaals in te schrijven.
MIS NIETS! SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF 2.0
Vind je het leuk om zo af en toe een vrolijke wandelgroet via de mail te krijgen met een bijzondere tip, het nieuwste blog, een winactie of andere wandelinspiratie, abonneer je dan op de Wandelvrouw Nieuwsbrief. Hij valt gratis in je mailbox.
Goed plan Bregje, probeer het maar, walgelijk die AI en grote Tech bedrijven. We gaan zo langzamerhand naar een robotmaatschappij zonder ziel, houden we niet tegen, maar laten ze van de mooie blogverhalen etc afblijven.
graag lees ik je blog en nieuwtjes, maar eerlijkheidshalve, niet elke dag.
dus indien optie,elke week een blog via mail ben ik voorstander.
dankjewel Brechje
Ik wil je graag blijven volgen, maar elke dag een e mail vind ik veel. Liever 1x per week een wat langere (met links) dan elke dag een korte. Schrijf me nu nog niet uit maar hoop dat er meer mensen zijn die dit vinden ;), zodat je misschien een keuze kan geven.
Jammer dat het zo moet voor je Bregje.
Volgens mij heb ik mij al ingeschreven voor je nieuwsbrief.
Goeie tip van jou om het te zien als een scheurkalender.
Ik blijf je hoe dan ook volgen.
Hoi, ik vind het een heel begrijpelijke keuze en een mooie afweging die je maakt. Ik zit er een beetje hetzelfde in als jij. Gelukkig scheelt het dat als je een persoonlijke blog hebt, het altijd jouw verhalen zijn en ik moet je eerlijk zeggen dat ik de AI verhalen onpersoonlijk en algemeen vindt. Wij als mensen kunnen er nog een eigen sausje overheen gooien en daardoor de menselijkheid bewaren. Ik vind het leuk dat je elke dag gaat mailen. Dat zal ik de ene keer lezen en soms misschien ook niet, maar dan is er morgen wel weer een berichtje waar ik blij van wordt! Ik ga er ook over nadenken om dat te gaan doen, je zet me op een spoor en dat bedoel ik positief en niets anders!!
Begrijpelijk en heel vervelend. Ik ben gestopt met de “grote” sociale media en ben daar steeds blijer mee.
Als ik eerlijk ben vind ik een dagelijkse mail te veel, en ben ik ook een voorstander van een wekelijkse mail met een blog.
Ik meld me nog niet direct af, maar hoop dat die optie snel gaat komen.
Succes! Groetjes Kim